סילבוס | קורס מדריכים לחינוך טכנולוגי לילדים ונוער | סייבר סקול
🎓 “הכשרת הדור הבא של מדריכי הטכנולוגיה והסייבר בישראל”
📊 פרטי הקורס
- סה”כ שעות לימוד: 150 שעות
- מתכונת הקורס:
- 38 מפגשים סינכרוניים (4 שעות כל אחד) – 2 בשבוע
- 19 מפגשי למידה עצמית (3-4 שעות כל אחד) – 1 בשבוע
- אורך הקורס: 19 שבועות
- סוג הקורס: Blended Learning (שילוב בין מפגשים פרונטליים/מקוונים ולמידה עצמית)
- הסמכה בסיום הקורס: מדריך מוסמך מטעם סייבר סקול
🎯 מטרות הקורס:
✔ להכשיר מדריכים להעברת תכנית הלימודים של סייבר סקול – מסלול 6 השנים.
✔ לפתח מיומנויות הוראה מותאמות לילדים ונוער בגילאי 9-15.
✔ להקנות ידע טכנולוגי בתחומי הקידוד, הבינה המלאכותית, הסייבר והאינטרנט הבטוח.
✔ לחזק כישורי ניהול כיתה, שיטות גיימיפיקציה וחדשנות פדגוגית.
✔ להקנות מיומנויות לבניית מערכי שיעור, מעבדות ותכניות לימוד מותאמות.
✔ להכין את המדריכים להובלת כיתות סייבר וחדשנות טכנולוגית בבתי ספר וחוגים.
🗓️ סילבוס מפורט לפי שבועות
📅 שבוע 1 – מבוא לסייבר סקול והבנת תלמידים צעירים
🎯 מטרת השבוע: להכיר את עולמות התוכן והקהל היעד.
- שיעור 1 (סינכרוני): היכרות עם סייבר סקול – חזון, מטרה ומסלול 6 השנים
- היכרות עם תכנית הלימודים
- תפקידי המדריך בעולם החינוך הטכנולוגי
- חשיבות הכשרת דור העתיד בתחום הסייבר
- שיעור 2 (סינכרוני): הבנת עולם הילדים והנוער
- פסיכולוגיה התפתחותית (גילאי 9-15)
- אינטליגנציה רגשית והסתגלות טכנולוגית
- התאמת תכנים למאפייני הגיל
- למידה עצמית: חקר תכנית סייבר סקול
- עיון במבנה מסלול 6 השנים
- צפייה בפרויקטים קיימים של תלמידים
- תרגול: כתיבת חזון אישי כמדריך טכנולוגיה
📅 שבוע 2 – פדגוגיה ואסטרטגיות למידה חווייתית
🎯 מטרת השבוע: להקנות כלים להוראה יצירתית ומעוררת עניין.
- שיעור 3 (סינכרוני): עקרונות הגיימיפיקציה בהוראה
- איך להכניס משחקים ותחרויות לשיעור
- בניית מערכי CTF (Capture the Flag) לילדים
- שימוש באתגרים לבניית מוטיבציה
- שיעור 4 (סינכרוני): ניהול כיתה דיגיטלית ופיזית
- אסטרטגיות לניהול כיתה פרונטלית ומקוונת
- פתרון קונפליקטים והתמודדות עם אתגרים
- יצירת אווירה בטוחה ותומכת ללמידה
- למידה עצמית: פסיכולוגיה של הלומד
- מחקר על סגנונות למידה שונים
- תרגול: בניית תרחיש לניהול כיתה
- משימה: כתיבת רפלקציה על אתגרי הנחיית ילדים
📅 שבוע 3 – יסודות טכנולוגיה לילדים: מחשבים ואינטרנט בטוח
🎯 מטרת השבוע: להנגיש לילדים כלים בסיסיים בטכנולוגיה.
- שיעור 5 (סינכרוני): מיומנויות מחשב בסיסיות
- היכרות עם מערכות הפעלה
- ניהול קבצים, קיצורי מקלדת ושימוש בענן
- בניית מערכי שיעור בנושא
- שיעור 6 (סינכרוני): בטיחות ברשת ואחריות דיגיטלית
- עקרונות הגלישה הבטוחה
- זיהוי פישינג, סיסמאות חזקות ומניעת בריונות רשת
- שימוש במשחקים ותרחישים ללמידה
- למידה עצמית: התנסות בלימוד ילדים אינטרנט בטוח
- עיון בחוקים (COPPA, GDPR)
- תרגול: פיתוח תרגיל אינטראקטיבי לתלמידים
- בוחן שבועי
📅 שבוע 4 – קידוד בסיסי: Scratch ולמידה דרך משחקים
🎯 מטרת השבוע: להנגיש את עקרונות התכנות בשפה מותאמת לילדים.
- שיעור 7 (סינכרוני): מבוא ל-Scratch
- חשיבה לוגית ואלגוריתמיקה
- תכנון משחקים בסיסיים (מבוך, חידון)
- עקרונות Storytelling בשיעורי קידוד
- שיעור 8 (סינכרוני): תרגול פרויקטים ב-Scratch
- בניית משחקים משולבים אנימציה וקוד
- גימיפיקציה בשיעור קידוד
- איך לתווך פתרון בעיות לתלמידים
- למידה עצמית: פיתוח משחק עצמאי
- בניית משחק אישי תוך יישום הכלים הנלמדים
- יצירת סיפור אינטראקטיבי
- תרגול: בניית מערך שיעור ללימוד Scratch
📅 שבוע 5 – Minecraft Education ככלי לימודי
🎯 מטרת השבוע: להכיר את הפוטנציאל של Minecraft בלימוד טכנולוגי.
- שיעור 9 (סינכרוני): היכרות עם Minecraft Education
- בניית עולמות ויצירת אתגרים לימודיים
- חשיבה יצירתית ומשחקי תפקידים (Role Play)
- חיבור בין מתמטיקה, הנדסה ותכנות
- שיעור 10 (סינכרוני): פרויקטים במיינקראפט
- יצירת אתגרים קבוצתיים
- תרגול שיתופי פעולה (Team Work)
- יצירת משימות בנושא סייבר
- למידה עצמית: פיתוח משימה אינטראקטיבית במיינקראפט
- תרגול: בניית אתגר מבוסס בעיות מציאותיות
- יצירת סביבה וירטואלית ללמידה
- בוחן מסכם
📅 שבוע 6 – בינה מלאכותית ולימוד AI לילדים
🎯 מטרת השבוע: להנגיש את עקרונות הבינה המלאכותית בשפה מותאמת לילדים.
- שיעור 11 (סינכרוני): מבוא ל-AI ולמידת מכונה
- איך ללמד ילדים מה זה אלגוריתם?
- שימוש בכלים ידידותיים לילדים (Teachable Machine)
- אתיקה בבינה מלאכותית
- שיעור 12 (סינכרוני): התנסות מעשית: בניית מודל AI
- יצירת מערכות זיהוי תמונות וקול
- תרגול ניתוח מידע ובניית בוטים
- בניית מערך שיעור על AI
- למידה עצמית: חקירת כלים ללימוד בינה מלאכותית
- יצירת פרויקט עצמאי (בוט, מערכת זיהוי)
- תכנון פעילות חווייתית
- בוחן שבועי
📅 שבוע 7 – סייבר ואבטחת מידע לתלמידים
🎯 מטרת השבוע: להכשיר את המדריך ללימוד נושאי סייבר לילדים.
- שיעור 13 (סינכרוני): מבוא לסייבר אתי לילדים
- מושגי יסוד באבטחת מידע
- זיהוי איומים בסיסיים והתגוננות
- קודים פשוטים להצפנה
- שיעור 14 (סינכרוני): יצירת אתגרי CTF לילדים
- תכנון משימות ואתגרים אינטראקטיביים
- שימוש במודלים של Red Team/Blue Team
- בניית משחק סייבר מעשי
- למידה עצמית: התנסות מעשית ב-CTF
- פתרון אתגרי סייבר
- תכנון תרחיש אבטחה עצמאי
- בוחן שבועי
המשך המודולים (שבועות 8-19) – נושאים מתקדמים בהוראה טכנולוגית
החלק השני של הקורס מתמקד בהעמקת הידע הטכני, פיתוח מיומנויות הוראה מתקדמות ובניית יכולות ניהול כיתה טכנולוגית. התכנים המתקדמים מותאמים להכשרת מדריכים להוביל שיעורים מעשיים, תחרויות סייבר ופרויקטים גדולים, תוך שמירה על עקרונות חינוכיים, יצירתיים ואתיים.
📅 שבוע 8 – Python Security – מעבר מתכנות בלוקים לכתיבת קוד אמיתי
🎯 מטרות השבוע: להעניק למדריכים כלים ללמד תלמידים לתכנת ב-Python תוך התמקדות בהיבטי אבטחת מידע בסיסיים.
- שיעור 15 (סינכרוני): מבוא לשפת Python והיבטי אבטחה
- מבנה התחביר הבסיסי: משתנים, לולאות, תנאים ופונקציות
- תרגול: כתיבת תוכנית בסיסית (מחשבון פשוט, משחקים קטנים)
- עקרונות כתיבת קוד בטוח (SQL Injection, XSS בסיסי)
- שיעור 16 (סינכרוני): פרויקטים מעשיים ותרגול מתודות אבטחה
- פיתוח כלי אבטחה קטן (לדוגמה: בודק חוזק סיסמאות)
- היכרות עם ספריות מתקדמות כמו cryptography ו-hashlib
- איך ללמד ילדים לחשוב כמו “האקר אתי”
- למידה עצמית:
- פיתוח פרויקט אישי קטן ב-Python
- תרגול: בניית תוכנה מוצפנת פשוטה
- בוחן שבועי
📅 שבוע 9 – Ethical Hacking – אתיקה והיבטים חוקיים בסייבר
🎯 מטרות השבוע: ללמד כיצד להנחות תלמידים לחקור את תחום ההאקינג האתי תוך שמירה על עקרונות חוקיים ואתיים.
- שיעור 17 (סינכרוני): מבוא להאקינג אתי
- הגדרות: האקר לבן, אפור ושחור
- מושגים מרכזיים: Footprinting, Reconnaissance, Brute Force
- חוקי סייבר בישראל והיבטים משפטיים גלובליים (GDPR, חוק פרטיות)
- שיעור 18 (סינכרוני): תכנון והרצת תרחישי אבטחה לתלמידים
- יצירת סימולציות של התקפות סייבר (DoS, SQL Injection בסיסי)
- כיצד ללמד תלמידים לבצע בדיקות חדירה בצורה בטוחה
- בניית מערכי שיעור שמתמקדים באתיקה ולקיחת אחריות
- למידה עצמית:
- צפייה בהרצאות על היבטים אתיים באבטחת מידע
- השתתפות ב-CTF מקוון
- משימה: תכנון מקרה בוחן ללימוד אבטחת מידע
📅 שבוע 10 – Game Theory & CTF Competitions – פיתוח תחרויות סייבר
🎯 מטרות השבוע: להכשיר את המדריכים להוביל תחרויות סייבר ולהשתמש בתיאוריית המשחקים ככלי לימודי.
- שיעור 19 (סינכרוני): תיאוריה של משחקים ויישומה בלימודי סייבר
- מבוא לתיאוריית המשחקים: דילמת האסיר, משחקי אפס-סכום
- כיצד תיאוריה זו משתלבת בעולם הסייבר
- עיצוב תחרויות חינוכיות שמקדמות חשיבה אסטרטגית
- שיעור 20 (סינכרוני): פיתוח וארגון תחרות CTF
- יצירת אתגרים במגוון רמות קושי (קריפטוגרפיה, ניתוח פורנזי, קוד מוסתר)
- ניהול דינמיקות של Red Team/Blue Team
- פיתוח כלים למדידת ביצועים ודרכי שיפוט הוגנות
- למידה עצמית:
- יצירת תרחיש CTF עצמאי
- השתתפות באתגרי סייבר חינוכיים
- בוחן שבועי
📅 שבוע 11 – Project-Based Learning & Assessment Strategies – בניית פרויקטים לימודיים
🎯 מטרות השבוע: הקניית כלים לבניית פרויקטים טכנולוגיים שיתופיים ושיטות להערכת התלמידים.
- שיעור 21 (סינכרוני): עקרונות Project-Based Learning (PBL)
- יצירת פרויקטים מבוססי בעיות מהעולם האמיתי
- פיתוח חשיבה יצירתית ופתרון בעיות
- כיצד לשלב צוותי תלמידים ולחלק תפקידים
- שיעור 22 (סינכרוני): שיטות הערכה והערכת מיומנויות רכות
- יצירת מערכות ניקוד והערכת פרויקטים (Rubrics)
- מתן משוב בונה לתלמידים
- איך להעריך עבודת צוות, חשיבה יצירתית והתמודדות עם אתגרים
- למידה עצמית:
- בניית תכנית פרויקט עבור כיתה
- הכנת Rubric מותאם לתלמידי חינוך יסודי/חטיבה
- תרגול: כתיבת דו”ח הערכה לפרויקט
📅 שבועות 12-15 – Teaching Simulations & Peer Feedback – סימולציות הוראה ומשוב
🎯 מטרות השבועות: תרגול מעשי של תהליכי הוראה תוך קבלת משוב מהמנחים ומהעמיתים.
- שבוע 12-13 (סינכרוני):
- סימולציות כיתה – העברת שיעורים בסביבות שונות (פיזי, וירטואלי, היברידי)
- בניית תרחישים ללמידה מבוססת פרויקטים (PBL)
- ניתוח ודיון במקרי בוחן (Case Studies)
- שבוע 14-15 (סינכרוני):
- סימולציות מתקדמות – שימוש בכלים דיגיטליים לניהול כיתה
- משחקי תפקידים (הורה-מורה, תלמיד-מורה)
- קבלת משוב עמיתים ותכנון שיעור עתידי
- למידה עצמית (בין השבועות):
- צפייה בהקלטות סימולציות
- ניתוח נקודות לשיפור
- כתיבת רפלקציה על תהליך ההוראה
📅 שבועות 16-18 – Capstone Project – פרויקט גמר
🎯 מטרות השבועות: יישום כלל הכישורים והידע שנרכשו לאורך הקורס בפרויקט מעשי.
- שלבי פרויקט הגמר:
- תכנון: יצירת תכנית חינוכית המשלבת קידוד, סייבר וחדשנות.
- פיתוח: עיצוב מערכי שיעור, תחרויות ופרויקטים מעשיים.
- העברה: העברת שיעור בפני הכיתה עם קבלת משוב מקצועי.
- הערכת ביצועים: הצגת התכנית בפני פאנל של מדריכים ומומחי חינוך טכנולוגי.
📅 שבוע 19 – Final Evaluations, Career Planning & Graduation – הערכות סופיות ותכנון קריירה
🎯 מטרות השבוע: מתן כלים להמשך ההתפתחות המקצועית וסיום רשמי של הקורס.
- סשן 1: הערכה סופית ובניית מפת דרכים מקצועית
- סשן 2: הכנה לקריירה בתחום החינוך הטכנולוגי (בניית קורות חיים, פרופיל לינקדאין)
- סשן 3: טקס סיום וחלוקת תעודות מדריך מוסמך מטעם סייבר סקול
🎓 הסמכה בסיום הקורס:
מדריך מוסמך מטעם סייבר סקול – עם הכשרה להוביל כיתות סייבר ולשלב תכנים טכנולוגיים חדשניים בעולם החינוך.
🚀 הצטרפו אלינו והפכו למדריכים שמעוררים השראה בדור הבא של מומחי הטכנולוגיה והסייבר!
📧 [email protected] | ☎️ 054-4876767 | 🌐 www.edu.cyber-school.co.il