🎓 “הכשרת הדור הבא של מדריכי הטכנולוגיה והסייבר בישראל”
לינק לסילבוס:
https://gamma.app/docs/-450pq05snqncgr6
לינק לסילבוס כמסמך:
https://docs.google.com/document/d/1xyuArcciM3nsjG1uXiD36R6G9KYHD8fUX5Gk7KDVy9M/edit?tab=t.0
קורס לדוברי ערבית – מרכז ריאן טייבה × עמל הישגים | סייבר סקול
📊 פרטי הקורס:
- סה”כ שעות לימוד: 150 שעות אקדמיות
- מספר מפגשים: 25 מפגשים פרונטליים ומקוונים (און ליין עם מדריך בזום)
- אורך הקורס: כ-9 שבועות
- מיקום: מרכז ריאן – טייבה
- ימים ושעות:
- ראשון: 9:00–14:00 (פרונטלי)
- שלישי: 16:00–21:00 (זום)
- חמישי: 9:00–14:00 (פרונטלי)
- שפת הלימוד: ערבית ועברית
- תעודה בסיום: מדריך מוסמך מטעם סייבר סקול × משרד העבודה | עמל הישגים וריאן
🎯 מטרות הקורס:
✔ להכשיר מדריכים מקצועיים להובלת חוגים וסדנאות בתחום הסייבר, הקידוד והבינה המלאכותית
✔ להקנות כלים פדגוגיים וניהוליים לעבודה עם ילדים בגילאי 9–15
✔ לפתח אוריינטציה טכנולוגית ויכולת לתווך תכנים מורכבים בשפה פשוטה
✔ להעניק ניסיון מעשי בהדרכה, סימולציות ויצירת תכנים
✔ לאפשר לכל משתתף לבנות פרויקט חינוכי-טכנולוגי אישי
🧩 מבנה הקורס:
הקורס מחולק לחמישה חלקים:
חלק | נושא | מספר מפגשים |
א׳ | פדגוגיה וניהול כיתה | 4 |
ב׳ | תכנים טכנולוגיים של סייבר סקול | 11 |
ג׳ | סימולציות הוראה על תכני סייבר סקול | 4 |
ד׳ | פיתוח תכנים עם בינה מלאכותית ואתגרי סייבר | 2 |
ה׳ | סימולציות מתקדמות ופרויקט גמר | 4 |
🧩 פירוט קצר של כל חלק ומפגש (לאחר מכן יהיה פירוט מעמיק):
🗓️ חלק א’ – פדגוגיה וניהול כיתה
🎯 מטרות החלק:
- להקנות יסודות פדגוגיים להדרכת ילדים ונוער
- לפתח הבנה של עולמות הילדים והכיתה
- לבנות ביטחון אישי ביכולת להוביל למידה חווייתית
🧪 מפגש 1 – פתיחה והיכרות עם סייבר סקול
- חזון ומסלול 6 השנים
- סקירת תחומי התוכן
- תפקיד המדריך בעולם החינוך החדש
🧪 מפגש 2 – עולם הילדים והנוער
- מאפיינים פסיכולוגיים של גילאי 9–15
- אינטליגנציה רגשית ואמון
- גישות ללמידה מבוססת עניין
🧪 מפגש 3 – פדגוגיה חווייתית וגיימיפיקציה
- עקרונות Gamification
- תכנון שיעור חווייתי
- שילוב משחוק באתגרים טכנולוגיים
🧪 מפגש 4 – ניהול כיתה דיגיטלית ופיזית
- דינמיקות בכיתה
- מניעת קונפליקטים
- אסטרטגיות ליצירת ביטחון ואחריות אישית
🗓️ חלק ב’ – תכנים טכנולוגיים של סייבר סקול
🎯 מטרות החלק:
- היכרות עם כלל התכנים הטכנולוגיים בסייבר סקול
- הכשרה ללמד Scratch, סייבר, Minecraft, AI, Python
- תרגול פרקטי והכנת מערכי שיעור
🧪 מפגש 5 – מבוא למחשבים ויישומי מחשב לילדים
- מבנה מחשב, מערכות הפעלה, ענן
- מיומנויות בסיסיות (מקלדת, קבצים, דפדפן)
🧪 מפגש 6 – אינטרנט בטוח ואחריות דיגיטלית
- בריונות רשת, פישינג, פרטיות
- משחקים וסימולציות בנושא
🧪 מפגש 7 – Scratch – מבוא לחשיבה תכנותית
- קונספטים של קידוד ואלגוריתמים
- יצירת משחק ראשון
🧪 מפגש 8 – Scratch – פרויקטים וחיזוק יכולת הדרכה
- שימוש ב-Storytelling
- הדרכה על Scratch בכיתה
🧪 מפגש 9 – סייבר לילדים – עקרונות בסיסיים
- מהו סייבר? איומים וסיסמאות חזקות
- הצפנה פשוטה
🧪 מפגש 10 – סייבר מתקדם ואתגרים
- תכנון CTF, Blue vs. Red Team
- הפעלת אתגר סייבר בכיתה
🧪 מפגש 11 – Cyber Rangers – הדמות, העלילה והאיום
- אלמנט הסיפור והמשחקיות
- דוגמה לשיעור ראשון בסדרה
🧪 מפגש 12 – תכנות עם Minecraft
- היכרות עם Minecraft Education
- משימות טכנולוגיות בעולם המשחק
🧪 מפגש 13 – בינה מלאכותית לילדים – מבוא ויישומים
- מה זה AI? כלים לילדים (Teachable Machine)
- אתיקה טכנולוגית
🧪 מפגש 14 – פייתון בסיסי – מבנה שפה ופרויקטים
- מבוא לשפת Python
- כתיבת משחקונים ופרויקטים פשוטים
🧪 מפגש 15 – הכנה להסמכת PCEP
- עקרונות ההסמכה
- כיצד ללמד נושאי מבדק
🗓️ חלק ג’ – סימולציות הוראה על תכני סייבר סקול
🎯 מטרות:
- תרגול מעשי של הדרכה
- העברת תכנים מול קבוצה ועמיתים
- קבלת פידבק לשיפור
🧪 מפגש 16 – סימולציות: Scratch וסייבר בסיסי
🧪 מפגש 17 – סימולציות: Cyber Rangers ו-Minecraft
🧪 מפגש 18 – סימולציות: Python ו-AI
🧪 מפגש 19 – סימולציות חופשיות – כל משתתף בוחר תכנים
🗓️ חלק ד’ – יצירת תכנים עם AI ואתגרי סייבר
🎯 מטרות:
- יצירת מעבדות חדשניות בעזרת כלים מבוססי AI
- בניית מערכי שיעור ואתגרי סייבר מקוריים
🧪 מפגש 20 – בניית מערכי שיעור עם AI
- שימוש ב-ChatGPT לתכנון שיעורים
- שילוב יצירתיות ודגשים חינוכיים
🧪 מפגש 21 – אתגרי סייבר ו-CTF מקוריים
- יצירת משימות לתלמידים
- תכנון תרחיש CTF לילדים
🗓️ חלק ה’ – סימולציות מתקדמות ופרויקט גמר
🎯 מטרות:
- הפעלת תכנים מקוריים
- הצגת פרויקט סיום
- הערכת העמיתים והמנחים
🧪 מפגש 22 – סימולציות תוכן מקורי – חלק א
🧪 מפגש 23 – סימולציות תוכן מקורי – חלק ב
🧪 מפגש 24 – חזרות גנרליות ומפגש מסכם
🧪 מפגש 25 – טקס סיום והצגת פרויקטים
🎓 הסמכה בסיום:
מדריך מוסמך מטעם סייבר סקול – עם יכולת להוביל כיתות בתחומי הסייבר, הקידוד, והבינה המלאכותית.
🗂️ חלק א’ – פדגוגיה וניהול כיתה (4 מפגשים)
🧪 מפגש 1 – פתיחה והיכרות עם סייבר סקול
מטרות:
- להכיר את סייבר סקול – החזון, המבנה, והמסלול הטכנולוגי בן 6 השנים.
- להבין את תפקיד המדריך בעידן החינוך החדש.
- ליצור תחושת קבוצה וביטחון אישי.
תוכן לימודי:
- רקע על סייבר סקול: חזון, היסטוריה, קהל יעד, פרויקטים.
- סקירת תכני הליבה: קידוד, סייבר, AI, מיינקראפט ועוד.
- מה עושה מדריך סייבר טוב? גישות, דוגמה אישית, כלים.
- חוזה קבוצתי: ציפיות הדדיות ותקשורת מכבדת.
פעילות:
- מעגל היכרות
- דיון קבוצתי על “המורה הטכנולוגי האידיאלי”
- צפייה בסרטון מהשטח + ניתוח
🧪 מפגש 2 – עולם הילדים והנוער
מטרות:
- להבין את מאפייני הגיל הרלוונטיים (9–15)
- לפתח רגישות לעולם הרגשי והחברתי של הלומדים
תוכן לימודי:
- שלבי התפתחות רגשית וקוגניטיבית
- אינטראקציה עם ילדים בעידן המסכים
- טיפוח אמון וסקרנות בקרב תלמידים
תרגול:
- כתיבת פרופיל “תלמיד טיפוסי”
- סימולציה: סיטואציה של קונפליקט בכיתה
🧪 מפגש 3 – פדגוגיה חווייתית וגיימיפיקציה
מטרות:
- להכיר את הגישה של למידה מבוססת עניין
- להפעיל משחקים, תחרויות ואתגרים ככלי הוראה
תוכן לימודי:
- מהי למידה חווייתית?
- עקרונות gamification ו–CTF
- שילוב אלמנטים של תחרות, הישגיות והנאה
תרגול:
- תכנון פעילות חווייתית קצרה
- פיתוח אתגר פשוט בסגנון CTF
🧪 מפגש 4 – ניהול כיתה דיגיטלית ופיזית
מטרות:
- להקנות כלים לניהול כיתה רגועה, מסודרת ופעילה
- להבין את האתגרים של כיתה פרונטלית מול מקוונת
תוכן לימודי:
- דינמיקה קבוצתית ויצירת סמכות חיובית
- טיפול בהתנגדויות, בעיות משמעת, שעמום
- ניהול זמן, שימוש בלוחות חכמים וזום
תרגול:
- סימולציות ניהול כיתה – אתגרים שכיחים
- משוב קבוצתי על סגנון הנחיה
🗂️ חלק ב’ – תכנים טכנולוגיים של סייבר סקול (11 מפגשים)
🧪 מפגש 5 – מבוא למחשבים ויישומי מחשב לילדים
מטרות:
- היכרות עם מבנה המחשב ומיומנויות בסיסיות
- התאמה להדרכת ילדים ללא רקע מוקדם
תוכן לימודי:
- חומרה ותוכנה, מערכות הפעלה (Windows, Linux)
- ניווט בתיקיות, פתיחת קבצים, גיבויים לענן
- עבודה עם מקלדת, דפדפן, Google Docs
מעבדה:
- תרגול פתיחת קבצים, כתיבה בגוגל דוקס, שיתוף
🧪 מפגש 6 – אינטרנט בטוח ואחריות דיגיטלית
מטרות:
- ללמד התנהגות בטוחה ונכונה ברשת
- להכשיר מדריכים להעברת ערכים דיגיטליים
תוכן לימודי:
- פרטיות, סיסמאות, פישינג, בריונות רשת
- שימוש במשחקים וסימולציות ללימוד
תרגול:
- תכנון פעילות אינטראקטיבית בנושא ברשת
- סימולציה של שיחה עם תלמיד על פוסט בעייתי
🧪 מפגש 7 – Scratch – מבוא לחשיבה תכנותית
מטרות:
- היכרות עם תכנות ויזואלי לילדים
- הקניית עקרונות לוגיים
תוכן לימודי:
- ממשק Scratch
- בלוקים בסיסיים: תנועה, אירועים, לולאות
מעבדה:
- בניית פרויקט מבוך בסיסי
- תכנון שיעור לילדים בכיתה ה’
🧪 מפגש 8 – Scratch – פרויקטים וחיזוק יכולת הדרכה
מטרות:
- חיזוק יכולת בניית פרויקט עצמאי
- תרגול הדרכת ילדים על פרויקטים
תוכן לימודי:
- יצירת דמויות, אנימציות, תנאים מורכבים
- בניית משחקים אינטראקטיביים
תרגול:
- הכנת מערך לשיעור Scratch בן 90 דקות
- Peer Teaching – הדרכה מול חברי הקבוצה
🧪 מפגש 9 – סייבר לילדים – עקרונות בסיסיים
מטרות:
- היכרות עם עקרונות בסיסיים באבטחת מידע
- התאמת תוכן לתלמידים צעירים
תוכן לימודי:
- הצפנה בסיסית (קיסר, פיג׳ן)
- איומים: וירוסים, סיסמאות, מצלמות
מעבדה:
- משחק הצפנה בכיתה
- תרגול זיהוי סיסמה חזקה
🧪 מפגש 10 – סייבר מתקדם ואתגרים
מטרות:
- בניית אתגרי CTF בסיסיים לילדים
- הכרת מודל Red Team / Blue Team
תוכן לימודי:
- תכנון תרחיש פריצה פשוט
- משחק תפקידים – הגנת מחשב ביתי
תרגול:
- יצירת תרגיל אבטחה קבוצתי
🧪 מפגש 11 – Cyber Rangers – הדמות, העלילה והאיום
מטרות:
- להבין את השיטה הייחודית של Cyber Rangers
- ליישם אלמנטים של סיפור ומשחוק
תוכן לימודי:
- סקירת הדמות המרכזית והנבלים
- שילוב חידות, אתגרים, תרגול אקטיבי
תרגול:
- שיח על התאמת סיפור לגיל ולרמה
🧪 מפגש 12 – תכנות עם Minecraft
מטרות:
- ללמוד להשתמש ב-Minecraft Education ככלי לימודי
- שילוב משימות טכנולוגיות בעולם משחק
תוכן לימודי:
- בניית סביבה לימודית
- שילוב קוד ובלוקים בתוכן לימודי
מעבדה:
- תכנון משימה לחקר נושא מדעי / סייבר
🧪 מפגש 13 – בינה מלאכותית לילדים – מבוא ויישומים
מטרות:
- להבין את עקרונות הבינה המלאכותית
- ללמד AI לילדים באמצעות כלים פשוטים
תוכן לימודי:
- אלגוריתם, דאטה, למידת מכונה
- Teachable Machine – יצירת מודל זיהוי
תרגול:
- בניית פעילות על זיהוי רגשות / צבעים
🧪 מפגש 14 – פייתון בסיסי – מבנה שפה ופרויקטים
מטרות:
- להתחיל תכנות טקסטואלי אמיתי
- לבנות קוד פשוט עם תנאים ולולאות
תוכן לימודי:
- משתנים, input, print, if
- משחקון ראשון – ניחוש מספרים
מעבדה:
- כתיבת תוכנית מלאה בפייתון בסיסי
🧪 מפגש 15 – הכנה להסמכת PCEP
מטרות:
- להכיר את מבנה הבחינה והנושאים המרכזיים
- להבין איך מדריכים תלמידים בהסמכה בינלאומית
תוכן לימודי:
- תחביר מתקדם: פונקציות, מודולים
- תרגול שאלות מהבחינה
תרגול:
- סימולציית מיני-מבחן
🗂️ חלק ג’ – סימולציות הוראה על תכני סייבר סקול (4 מפגשים)
🧪 מפגש 16 – סימולציות: Scratch וסייבר בסיסי
מטרות:
- לתרגל הדרכת נושאים בסיסיים מול קבוצה
- לקבל משוב פדגוגי ותוכני מהעמיתים והצוות
תוכן פעילות:
- העברת קטע מתוך שיעור Scratch או סייבר
- כל משתתף מדגים 10–15 דקות
- שימוש בלוח, מסך, ויזואליות, והסבר שלבים
הנחיה:
- משוב מיידי לפי קריטריונים: בהירות, שליטה, ניהול זמן
- זיהוי חוזקות ואתגרי שיפור אישיים
🧪 מפגש 17 – סימולציות: Cyber Rangers ו-Minecraft
מטרות:
- תרגול הנחיית שיעורים עם מרכיבים של משחק וסיפור
- בניית בטחון בהעברת תכנים חווייתיים
תוכן פעילות:
- תרגול סצנה מתוך Cyber Rangers (דמות, משימה)
- הדגמת פעילות מתוך קורס Minecraft
- שימוש בשיח רגשי ומשחקיות
הנחיה:
- התאמת מסרים לגיל
- בניית רצף שיעור מהיר עם הפעלה
🧪 מפגש 18 – סימולציות: Python ו-AI
מטרות:
- תרגול תכנים טכנולוגיים מתקדמים
- פיתוח יכולת הסבר של קוד בסיסי לילדים
תוכן פעילות:
- כל משתתף מציג משימה או קטע קוד פשוט
- הסבר עקרון באלגוריתם / מודל AI לילדים
הנחיה:
- עמידה מול קהל, ליווי בזמן הרצה
- דגש על הבהרה של קונספטים
🧪 מפגש 19 – סימולציות חופשיות – כל משתתף בוחר תכנים
מטרות:
- לאפשר ביטוי אישי ובחירה מתוך עולם התוכן
- לראות יוזמה וחיבור אישי לתחום
תוכן פעילות:
- כל משתתף בוחר נושא / קורס מתוך סייבר סקול
- מבנה חופשי – פרונטלי או בזוג
הנחיה:
- שיח פתוח לאחר כל סימולציה
- שיח על התאמות אישיות למדריכים שונים
🗂️ חלק ד’ – יצירת תכנים עם AI ואתגרי סייבר (2 מפגשים)
🧪 מפגש 20 – בניית מערכי שיעור עם AI
מטרות:
- להשתמש בכלים של ChatGPT כדי לייצר תוכן חינוכי
- להבין מגבלות ויתרונות של AI בעיצוב חווית למידה
תוכן לימודי:
- שימוש בפרומפטים לתכנון מערך שיעור
- שילוב ערכים, דילמות, והתאמה לגיל
תרגול:
- כל משתתף בונה מערך קצר בעזרת ChatGPT
- שיתוף והצגה בזוגות
🧪 מפגש 21 – אתגרי סייבר ו-CTF מקוריים
מטרות:
- לבנות אתגר CTF מקורי לילדים או בני נוער
- להבין איך מתכננים תרחיש של הגנה / פריצה
תוכן לימודי:
- מבנה אתגר CTF: רמזים, שלבים, פתרון
- אבני בניין של תרגיל מבוסס סייבר (משימות, קוד, קובץ)
מעבדה:
- יצירת תרגיל אישי + קובץ פתרון
- הצגת הרעיון בפני הקבוצה
🗂️ חלק ה’ – סימולציות מתקדמות ופרויקט גמר (4 מפגשים)
🧪 מפגש 22 – סימולציות תוכן מקורי – חלק א׳
מטרות:
- תרגול העברת תוכן שפותח עצמאית
- הערכת איכות פדגוגית של פרויקטים אישיים
פעילות:
- כל משתתף מעביר 15 דקות מהתוכן שבנה
- שימוש בקהל, עזרי הדרכה, שקפים
משוב:
- טופס מובנה של הצוות והקבוצה
🧪 מפגש 23 – סימולציות תוכן מקורי – חלק ב׳
מטרות:
- להמשיך את הצגת הפרויקטים האישיים
- לסיים את כלל הסימולציות של המשתתפים
פעילות:
- הצגת תוכן, תרגול בכיתה, הפעלת קבוצה
משוב:
- סבב המלצות לשיפור אישי
🧪 מפגש 24 – חזרות גנרליות ומפגש מסכם
מטרות:
- לסכם את מסלול ההכשרה
- לבצע חזרה כללית לקראת טקס סיום
תוכן פעילות:
- חידון מסכם (kahoot / quizizz)
- סבב שיח אישי – מה לקחתי מהקורס
- חזרות והצגת טיוטת הפרויקטים
🧪 מפגש 25 – טקס סיום והצגת פרויקטים
מטרות:
- להציג את פרויקט הגמר בפני כלל המשתתפים והצוות
- לחגוג את סיום ההכשרה
תוכן פעילות:
- כל משתתף מציג בקצרה את תוצריו
- חלוקת תעודות אישיות
- צילום קבוצתי, סיכום מרגש
🎓 הסמכה בסיום הקורס:
מדריך מוסמך מטעם סייבר סקול – עם הכשרה להוביל כיתות סייבר ולשלב תכנים טכנולוגיים חדשניים בעולם החינוך.
🚀 הצטרפו אלינו והפכו למדריכים שמעוררים השראה בדור הבא של מומחי הטכנולוגיה והסייבר!
📧 [email protected] | ☎️ 054-4876767 | 🌐 www.edu.cyber-school.co.il